Curriculum vitae - fogyókúra - vagy ami tetszik

Önéletrajzhoz hasonló irdogálás.
Már NATURA boltos koromban (1987-1997)  szerteágazó gyűjteményeim voltak az akkor fellelhető egészségnevelő/javító/gyógyító cikkekből, tanulmányokból.Amennyiben ezekből válogatást akartam közzétenni, -akkor még - előzetesen engedélyeztetni kellett a Megyei Tanács Kultúrális előadójával.
Amikor átolvasta és tetszésével találkozott, megadta a nyomtatási engedélyt.Füzeteim címe az akkor (1987-ben) alakult Élet és Egészség egyesület nevéből eredeztetve, azonos névvel (címmel) Élet és Egészség I. II. és III. sorszámu kiadványokban öltött testet.
Egyéb egészségnevelő irodalom igencsak kisszámú és mai szemmel nézve szegényes témaválasztékkal volt kapható. Új színt jelentettek válogatásaim, főleg a vegetáriánus táplálkozást népszerűsítő, taglaló közléseivel. Internet, blog, hírportálok, hol volt még akkor ???
Sokat kérdeztek a vásárlók olyan témákról, amikhez valójában akkor még óvatosan közeledtem. A  csontritkulás, keringési betegségek, a rákbetegségek, emésztőrendszer problémái, stb..voltak napi szinten a témák. Korrekt válasz az volt, hogy NEM VAGYOK ORVOS !! A sajátságos - akkoriban merőben újdonságnak számító NATURA boltban - azonban mindenki valamiféle csodában reménykedett, legalábbis választ várt. Orvosokkal, egyéb szakemberekkel való együttműködés révén, sok-sok olvasással és tanulással lehetett felnőni a betérő emberek és problémáik megfelelő "kezeléséhez". Kezdeti erőteljes sikereink titka,hogy a termékekhez jelentős információmennyiség is járt.
Vöröskáposzta,cékla,burgonya,dió,paradicsom   Legnagyobb gond a rák, és egyéb diéták irodalmának hiánya volt, de viszonylag hamarosan kiadták Oláh Andor, Michio Kushi, Dr Karácsony Ferenc, és az Egészségforrás kiadó Gerson  könyveit. Léteztek már a Bio-füzetek is, amikben az egyik legnagyszerűbb hazai publicista (Ránky Edit) könyvei is már kaphatók voltak.
Akik rák témakörben kerestek meg, a Kushi könyv mellett tanácsom kimerült a Gerson diéta füzeteinek terjesztésében/kölcsönadásában. Mindig becsülettel visszahozták. Meg is látszik rajtuk.

Akkoriban ( 1986-87 ben) családommal együtt ovo-lakto vegetáriánus életmódot folytattunk.Azt gondoltam, hogy ez jobban megvéd bennünket, mint a vegyeskosztos táplálkozás.Feleségemmel együtt fiatal korunk óta ADVENTISTA étkezési és életviteli rendszeren nőttünk föl, amiben az ősi bibliai (zsidó) étkezési elvek voltak jelen.Ezekről érintőlegesen már volt szó a blog előző bejegyzéseiben. Valamint olvasható a Nat-geo könyvben is rólunk (adv.) egy teljes fejezet.az Amerikai kék zóna címmel.
Elég öregnek kellett lennem, hogy egyéb késztető okok miatt én is belevágjak egy ilyen típusú ételreformba. Meg aztán azt látom becsületesnek, ha mindazt, amit ajánlottam, kipróbálom. Fiatalon nem annyira érdekelt a radikális diéta, de az öregkor elérkeztével bekopoghat(nak) olyan jellemzően öregemberes bajok, mint például a prosztata nem kóros, de esetenként rosszindulatura váltó megnagyobbodása.  Szegény apám, aki két világháborút megélt és a Don-kanyar poklából is megmenekült, prosztatarákban halt meg 67 évesen.Ezzel a genetikai örökséggel leterhelt tudatomat még olyan dolog is bosszantotta, hogy sorra kinőttem a nadrágjaimat, több újat is kellett venni. A feleségem meg akart lepni egy öltönnyel és alig találtunk megfelelőt, ami alul is kényelmes, meg a zakója sem lötyög úgy, ahogyan a pocakos embereken a konfekció, szóval dönteni kellett.Ma már annyi a fogyókúra könyv, hogy ha csak néhány százalékuknak lenne haszna, ...ne is folytassam.
Tehát döntöttem !! Próbának irány a Max (nem a következő ruha) hanem a Gerson-diéta.A legfontosabb személy ilyenkor a feleség, akinél a főzőkanál, meg az edények.... stb található. Rám nézett és némi malíciával tarkított huzavona után megadta magát.Nyilván az is járt a fejében, hogy másokat le tudtam fogyasztani, (boldog idők anno 1986-89) engem meg lassan könnyebb lesz átlépni, mint kikerülni.
Elsőnek mit is válasszak? Az egész Gerson füzetke szinte kőkorszaki egyszerűségű receptek laza gyűjteménye, ebben nehéz eltévedni.Kinéztük a Hippokratesz-levest.Ennek a változatossága a nejem addigi pályafutását nagyban felülírta. Pedig én őt a "levesek koronázatlan királynőjének" neveztem, minden családi étkezés alkalmával. Egy baj volt a Gersonnal !! A semmi sót ajánlotta. Most derült ki a mese értelme a szegény leányról, aki az apját annyira szerette, mint az emberek a sót. Hát ez - mármint a teljes sótlanság - nehezen ment, de kiderült, hogy nem lehetetlen.
Kedvet kapván egyéb kompoziciókat is összehoztunk közösen.A füzetek receptjeit ötletnek véve a háziasszonyi kincsestár napról-napra bővült. Ha széles körű ismereteket akartam szerezni, akkor bele kellett kóstolni a teljesen nyers, vagy a kissé párolt zöldségek addig már nagyjából ismert világába is.A vöröskáposzta, az egyéb káposzták, a cékla, a gyökérzöldségek,a brokkolli, a kelbimbó, a karfiol (kitünő forrásnak bizonyult a mirelitek hűtőpultja) a szabadpiaci választék mellett.
Itt jön be a témába a BIO vagy nem Bio téma. Illusztrálásul egy nagyon régi emlékem villant fel.  Egy prominens személy, akit már akkor hiteles szakembernek tudtam, beszélt a Kossuth rádióban a Biotermesztés és a konvencionális előállítású mezőgazdasági termékek viszonyáról. Határozottan kijelentette, hogy amikorra a betakarítástól számított kivárási idő eltelik, a kétféle termék közötti különbség a vegyszermaradványok szempontjából NULLA !Ha pedig a fogyasztó nagyobb biztonságra törekszik, - itt kizárólag a hazairól volt szó - várjon még néhány hetet és ne féljen.A szignifikáns különbség a Bio-nem Bio között nem elsősorban a szermaradványok szempontjából érzékelhető/mérhető !! A döntő a termőföld megóvása, és a mikroorganizmusok, meg az életfontosságú építőanyagok minősége és mennyisége, amiben a Bio lóhosszal vezet, ha valódi Bio !!??
Kérdezősködtem a kofáktól, a parasztnénikéktől, de ezzel csak a (látszólagos) naívitásomat árultam el. Kérdés: mikor lett ez a cékla, káposzta, burgonya... stb betakarítva ?? Hát kedvesöm ez még tavalyi, hiszen a szabadföldi még hol van?? Na de a fóliással mi a helyzet ? Ott csak a zöldhagyma, saláta, meg néhány olyan termék volt a csábítás, (pl zöldpaprika, paradicsom..) amit könnyen kihagytam, hiszen kapható Bioban kicsi fürtös paradicsom, ami ráadásul nagyon ízletes. Igaz, hogy külföldi, de ez a csekély különbség nem volt probléma, amennyit én ettem. Nézzék meg a (következő folytatásban) a tányéron hány darab számolható meg ebből az extrából?? Nahát annyit kibírok!
Feltétlenül bevettük a diétába a vöröshagymát és - napi két gerezdnyi - fokhagymát, mint baktériumölő, illetve vírusölő hatású élelmiszert.
A kb hét-nyolc heti efféle étrend egyik -nem várt - hatása nagyon meglepett.A bal alsó lábszáramon volt évek óta egy pikkelysömörhöz hasonló, kb 5-6 cm nagyságú folt, ami néha erősen viszketett.Amikor a jogosítványom megújitása miatt a háziorvosommal beszéltem -több év eltelik néha, a találkozásaink között - megmutattam a foltot,  de nem volt ötlete. Nem is ez volt a főtéma.Ez a találkozás még a diéta előtt volt. Tehát egyszer csak véletlenül, fürdés közben látom, hogy a száraz, más színü bőrfelület ELTÜNT !! Nem viszket, egyszerűen volt-nincs!
A másik hatás, hogy a  mérleg számskálája csak nem akart megmozdulni LEFELÉ !! Eltelt kb jó három hét, amikor változott a testtömegem és a kezdeti 84 kilóról először 80-ra, majd mára már tartósan 76-77 kilónyi tömegre ereszkedett le.Magasságomhoz (178 cm) képest ez már kedvező. A nadrágszíjat HÁROM  lukkal tudom beljebb húzni, ez már valami! Mindez összesen 7 ( HÉT) heti erőlködés nélküli étrendváltozás eredménye.És hogy miért nem "mozogtam" közben ?? Meglepő, de bizony naponta erősen kocogó sebességen mentem-mendegéltem, amikor egyéb munkáim miatt nem voltam nagyon fáradt, kb napi 2x 10 -15 percet a futószőnyegen.Azonban ez a mozgásmennyiség a diéta előtt semmit sem faragott le belőlem!!
A blogbejegyzés folytatásában az ételek egyenkénti összetétele, a receptjeink, és azok részletes elemzése következik.A jó idő bekövetkeztével a ház körüli teendőim nagyon megszaporodtak, ezért kicsit lassabban jön(nek) a folytatás(ok). Igyekszek, kérek türelmet !

Dénes Ottó

Címkék: