Sok a vashiányos gyerek

ÉTREND Figyeljünk oda, mit adunk a kicsinek - Hosszú távú rizikó
A vashiányos táplálkozás következtében gyakran fellép a vérszegénység, és komoly tanulási, viselkedési zavarok léphetnek fel a gyerekeknél
Fáradt gyermek
Mennyi vasra van szükségünk?
FORRÁS MAGYAR GYERMEKORVOSOK TANÁCSA Azok a gyerekek, akik az első három életévükben nem kapják meg a szük­séges napi 8 mg vasat, problémákba ütközhet­nek a tanulás terén.
A vas az emberi szervezet szá­mára minden életkorban nélkü­lözhetetlen ásványi anyag.
Kisgyermekkorban a vashiá­nyos táplálkozás az agy és az idegrendszer fejlődését is befo­lyásolja, ezért a gyerekeknél a súlyos vérszegénység mellett a későbbiekben akár tanulási ne­hézségek, viselkedési zavarok is felléphetnek. Az alacsony vasbe­vitel jelei nem jelentkeznek rög­tön, a hiánynak főleg hosszú tá­vú következményei vannak. Saj­nos az utólagos vaspótlás a hosszan tartó, lappangó vashiány okozta károkat már nem tudja helyreállítani, ezért fontos kisdedkorban a megelőzés, mégpe­dig vasban dús táplálkozással.
Semmiképpen sem felnőtt menüben kell gondolkodnunk,
hiszen az egy-három éves kor­ban nem lehet a gyermek ét­rendje ugyanaz, ami a szüleié. Figyelnünk kell arra, hogy olyan számukra gyártott élelmiszerek­kel egészítsük ki a menüt, ame­lyek életkoruknak megfelelően -optimális arányosan tartalmazzák a szükséges vitaminokat és ásványi anyagokat, így a nélkü­lözhetetlen vasat is (például gye­rekital). A tehéntejben nagyon kevés a vas, ráadásul a túl korai tehéntejadás fokozza az allergia és a cukorbetegség kialakulását, ezért a szakemberek azt javasol­ják, hogy a kicsi két-három éves kora előtt ne fogyasszon rend­szeresen tehéntejet. Ahhoz, hogy elkerüljük a vashiányt, egyéves kor felett helyettesítsük a tejet tejalapú gyerekitallal.
Azt is érdemes megnézni, a zöldségek, gyümölcsök, állati eredetű élelmiszerek mennyi va­sat tartalmaznak. Vannak olyan tényezők, amelyek befolyásolják a vas felszívódását és beépülé­sét a szervezetbe. A vasban gaz­dag növényi élelmiszerekből (mák, olajos magvak - pisztácia, kesudió -, brokkoli, aszalt sárgabarack, szárazbab, spenót, sós­ka) csak 5 százalék vas szívódik fel, míg az állati eredetű élelmi­szerekből 15 százalék ( tojássárgája).
Ahhoz, hogy kisgyermekünknek meg­felelő vastartalmú étrendet biz­tosítsunk, szüksége van napi há­rom főétkezésre és két kisebb ét­kezésre. Mindez nemcsak a megfelelő energia- és tápanyag ellátottság miatt fontos, hanem biztosítja a baba rendszeres és egészséges táplálkozását. Mind­ezen felül fontos a változatosság. Az egy-három év közötti gyere­kek már igénylik, hogy különbö­ző színű, állagú, illatú ételeket kapjanak.
Mind a három főétkezés tar­talmazzon állati eredetű fehér­jét. Ez lehet tejalapú ital, tejter­mék vagy hús.(az un. "tiszta" húsokból.) Ha tejalapú italt adunk például reggelire, akkor már nem szük­séges felvágottal vagy sajttal ki­egészíteni, viszont ha_ csupán teát vagy gyümölcslét itatunk a gyermekkel, akkor mindenképp adjunk húskrémet, májkrémet vagy sajtot a reggelihez.
Lehetőség szerint a reggeli és vacsora alkalmával adjunk 2-2 deci tejalapú italt, amelyből a vas 70 százalékosan szívódik fel. Emellett adhatunk még joghur­tot, sajtot is, 20-30 gramm mennyiségben.
Mindennap három alkalom­mal adjunk zöldséget vagy gyü­mölcsöt. Szerepeljen naponta egyszer legalább a zöldség főze­lék vagy friss zöldség formájá­ban (reggeli szendvics mellé pa­radicsom). A gyümölcsöket fő­ként frissen reszelve, kis dara­bokra vágva adjuk, kerüljük a cukrozott befőtteket és gyümölcsleveket.
Dénes Ottó kiegészítése: a szezámmag őrleménye (szezámpehely) kitűnő vas és kálcium forrás.A felszívódáshoz szükséges összes nyomelem, vitamin megtalálható benne.  Napi adagja két tetézett evőkanál. Ez gyerekeknél a szükséges adag kb  felét biztosíthatja.

Címkék: