Harminc kiló cukrot nyelünk le

MEDIZONA.hu
Több mint 30 kilogramm: ennyi cukrot esznek meg a magyarok évente. Bár nagyjából ennek tizede lenne az ideális, a napi – átlagosan – 10 deka édesítő mindenki kávéjába, teájába, ételébe belekerül. És tévedés azt hinni, hogy a „cukor” megnevezés csak a fehér kristálycukrot takarja.
Sokan még mindig úgy gondolják, a barna cukor, vagy a méz kevésbé kalóriadús, így nyugodtan fogyasztható. Kocsi Anikó diabetológussal azt vettük sorra, mi az egyes édesítőszerek előnye és hátránya, mire kell figyelni az adagolásuk során.

Édes kortyok. Túl sok cukrot veszünk magunkhoz
Forrás: sxc.hu
A kristálycukor, vagyis a szacharóz egy rész gyümölcscukorból és egy rész szőlőcukorból áll: nálunk elsősorban cukorrépából állítják elő. Tévedés, hogy csak a fehér, kristályos szerkezetű cukorfajta tartozik ebbe a csoportban, hiszen a porcukor, a nádcukor, a barna cukor, a kandiscukor is ide sorolható – oszlat el egy félreértést a szakember. Majd folytatja: a szőlőcukrot – természetes formájában a gyümölcsökből és a mézből származik – a test legfontosabb energiaszállítójának tartják. Az agy és a vörösvértestek is a szőlőcukorból nyerik az energiájukat, ám mivel ennek előállítására a szervezet is képes, ezt az anyagot nem feltétlenül kell folyamatos szőlőcukor rágcsálással bevinnünk. Mivel a szőlőcukor gyorsan felszívódik, és hirtelen megnöveli a vércukor- és inzulinszintet, sportolóknak, gyerekeknek és szívbetegeknek különösen ajánlott. Érdemes azonban figyelni arra, hogy a megemelkedett vércukorszint gyorsan le is csökken, és ezt azonnal éhségérzet követi – hívja fel a figyelmet Kocsi Anikó. 
A gyümölcscukor a legédesebb fajta, amelyről elterjedt, hogy sokkal egészségesebb a kristálycukornál, bár – ahogy a doktornő megjegyzi – nem feltétlenül igaz. Előnye, hogy mivel fogyasztásakor az anyagcseréhez nincs szükség közvetlenül inzulinra, kiválóan alkalmas diabetikus termékek előállításához. Viszont a szénhidráton kívül nincs benne tápanyag, így akár üres kalóriának is nevezhetjük. „A karamell ízű malátacukor kevésbé édes, mint a kristálycukor, éppen ezért még töményen sem tűnik kellemetlennek. A keményítők lebontásakor keletkező anyagot a szervezet lassan dolgozza fel, éppen ezért fogyasztása után még sokáig nem leszünk éhesek. Maltózzal édesítik – többek között a péktermékeket, az italokat és a gyerekeknek szánt élelmiszereket” – mondja a diabetológus.
A méz energiatartalma csak egy kicsit alacsonyabb, mint cukoré (körülbelül 320 Kcal/100g), ám rengeteg ásványi anyagot tartalmaz: van benne kalcium, kálium, vas, mangán és C-vitamin, biotin és pantoténsav. Ám aki nem szeretne hízni, csak mértékkel fogyassza.
A kérdésre, hogy mivel pótolhatók a felsorolt természetes édesítők, a szakember kétféle megoldást mond: cukorpótlókkal és az édesítőszerekkel lehet a cukrot kiváltani. Az előbbiekre jellemző, hogy – az ízen kívül – a térfogatukban is hasonlítanak a cukorra, tehát jellemzően por állagúak. A mesterséges édesítőszerek másik csoportja nem szolgáltat energiát, ezért főleg a fogyókúrázók édesítenek ezekkel. Ide tartozik a kissé kesernyés mellékízű szacharin, ami a cukornál kétszázszor édesebb: ebből a megengedett mennyiség 2,5 mg/testsúlykg. A ciklamát – az USA egyes államaiban betiltották – szintetikus fehér por harmincszor édesebb a szacharóznál. Az unió országaiban a napi megengedett mennyiség 7 mg/testsúlykg. Az aszpartamból – ennek ugyan nincs kesernyés mellékíze, viszont melegítés hatására elveszti édességét – már nagyobb napi mennyiség megengedett: 40 mg/testsúlykg. Megemlíteném még a három cukoralkoholt – szorbit, maltit, mannit – amiket keményítő erjesztésével állítanak elő. Egyik sem annyira édes, mint a cukor, viszont jóval kevesebb az energiatartalmuk. Mivel lebontásukhoz nem szükséges inzulin, cukorbetegek is fogyaszthatják, viszont túlzott mennyiségben hasmenést, bélmorgást, puffadást okozhatnak – magyarázza a szakorvos.
A túlzott cukorfogyasztás amellett, hogy hizlal, károsítja a vese szűrőrendszerét, emeli a vér inzulinszintjét: lényegében az egész anyagcserénkre vonatkozó következményei vannak. A mesterséges édesítők allergiás reakciókat, puffadást is kiválthatnak, s bár eddig még tudományosan nem igazolták, sokan rákkeltő hatást is tulajdonítanak nekik.


Ide kattintva a cikket az eredeti helyen olvashatja.

Címkék: