– A joghurt 125 grammos, a nagy pohár tejföl pedig 330 vagy 450 grammos – válaszolta Kovács Jánosné, amikor arra kértük tegnap egy szegedi nagyáruházban: tippelje meg, mekkora a hűtőpultban található nagy poharas tejföl vagy az éppen a kosarába rakott joghurt súlya. Az asszony meglepődött, amikor megmutattuk, a nagy poharas tejföl tömege 315 és 375 gramm között ingadozik. – Semmi különbség nincs köztük. Úgy tűnik, egyformák, így az olcsóbbat választom – mondta Kovácsné. Pedig a legolcsóbbnak tűnő, 239 forintos tejföl csak 315 grammos, miközben a 375-ösért 265 forintot kérnek. Az asszony férje rögtön rávágta: olyan ez, mint a cigaretta, ahol 20 szál helyett már csak 19 került a dobozba. Kovács János úgy fogalmazott, „mondhatnánk, hogy átverés, de mégsem az", hiszen a termékek adatait pontosan feltüntetik.
Az egyik csoki 10, a másik 9 dekás. A hossza és a szélessége egyforma, de a vastagsága nem. Fotó: Segesvári Csab |
– Nem tűnhet soknak az a pár grammos csökkentés, de egy gyárban ez komoly megtakarítást hoz – summázta Kovács János
Mekkora a negyedkilós kávé? – kérdeztük a vásárlókat, akik rávágták a logikus választ: 250 grammos. – Nem vennénk észre, ha a mi kávénkat is 225 grammosra csökkentené a gyártó. Kívülről egyforma nagyok. Ez átvágós – fogalmazott Kapás Zoltánné, miután arra kértük, hasonlítsa össze a polcokon található, negyedkilósnak kinéző kávékat. Az egyik gyártó a megszokott külső mellett már csak 225 gramm kávét ad – a korábbival azonos árért. De nem csak a kávék súlya változik. A hűtőpultban találtunk külsőre teljesen egyforma méretű és árú vajkrémet, amelyből az egyik 200, míg a másik 250 grammos volt – utóbbival járt jobban a vásárló. Az olajoknál Árpás Tamás állította, literes olajat vásárolt 399 forintért, majd amikor a flakont alaposabban megnézte, rájött: csak 9 decis terméket választott. Az egyik ismert joghurtból 49 forintért is kaphatunk, igaz, nem a megszokott 125 grammos pohárral, hanem már csak 110-zel.
Aki nem figyel, ráfizet |
A vajkrémes dobozok is csak látszólag tartalmaznak azonos mennyiséget.
Fotó: Segesvári Csaba
A termékek összemennek, a gyártók így burkoltan árat emelnek. – Olyan szinten növekszik a kínálat, hogy azt a fogyasztók egyre nehezebben látják át. A többség egy belső referenciaárhoz köti a vásárlást, azaz a fejünkben létezik egy ár, hogy mennyibe kerül a termék. Ha ennél többet kérnek érte, már nem vesszük meg – mondja Prónay Szabolcs. A Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar egyetemi adjunktusa lapunknak kifejtette, a mennyiségcsökkentés miatt jelent meg a 75 grammos táblás csoki, a 90 darabos „százas" papír zsebkendő, a 9 decis „literes olaj" vagy éppen a 225 grammos „negyedkilós" kávé. – Tudjuk, hogy 200 forint a négyes joghurt, így a gyártó nem árat emel, hanem inkább a mennyiséget csökkenti – mondta a marketingszakember. Hozzátette, a fogyasztó nem veszi észre, ha vékonyabb a csoki, hiszen kinézetre ugyanakkorának tűnik. A gyártók pedig azt keresik, hogy mit nem vesz észre a fogyasztó. Prónay megjegyezte, a fogyasztóvédelem éppen az ilyen trükközések miatt vezette be a kötelező egységár feltüntetést. – A tudatos vásárlók rájönnek, hogy a gyártók trükköznek, a „kényelmesek" pedig megfizetik az árát.
Címkék: diétás termék, egészségtelen élelem, elhízás, hamisitott ételek